فمینیست‌ها برای ژینا

اجرای پرفورمنس متجاوز تویی به مناسبت ۲۵ نوامبر

در نوامبر سال ۲۰۲۰، به مناسبت روز جهانی منع خشونت علیه زنان، اعضای شبکه «فمینیست‌ها برای ژینا» در شهرهای مختلف دنیا سرود و پرفورمنس «متجاوزی در مسیر تو» فمینیست‌های شیلی را اجرا کردند.

در نوامبر سال ۲۰۲۰، به مناسبت روز جهانی منع خشونت علیه زنان، اعضای شبکه «فمینیست‌ها برای ژینا» در شهرهای مختلف دنیا سرود و پرفورمنس «متجاوزی در مسیر تو» فمینیست‌های شیلی را اجرا کردند. از آغاز خیزش ژینا، روایات، مستندات و گزارش‌های منتشرشده حاکی از اعمال خشونت جنسی سیستماتیک علیه معترضان در تجمعات، در ون‌های نیروهای امنیتی، در بازجویی و بازداشتگاه بوده است. اعضای فمینیست‌ها برای ژینا در اقدامی نمادین، با اجرای جمعی این سرود، خشونت جنسی علیه معترضان قیام ژینا را محکوم و با آسیب‌دیدگان اعلام همبستگی کردند.
پرفورمنس «متجاوزی در مسیر تو» که با عنوان «متجاوز تو هستی» نیز شناخته می‌شود و اثری است از کلکتیو فمینیستی LasTesis، اولین‌بار در سال ۲۰۱۹ در اعتراض به خشونت علیه زنان در شیلی اجرا شد و در مدتی کوتاه به دیگر کشورهای آمریکای لاتین و نقاط مختلف دنیا سرایت کرد. فمینیست‌ها از اروپا و آمریکا گرفته تا ترکیه و ایران، سرود را به زبان‌های مختلف ترجمه و بومی‌سازی کردند و به در موقعیت‌های مختلف به نشانه اعتراض اجرا درآوردند. برای مثال، بیش از صد زن در نیویورک در مقابل دادگاه کیفری این شهر زمانی که هاروی واینستین در آن محاکمه می‌شد و همچنین در مقابل برج ترامپ گرد هم آمدند و «متجاوز تو هستی» تو هستی را اجرا کردند. در روز ۸ دسامبر سال ۲۰۱۹ نیز فمینیست‌های ترک پرفورمنس را در استانبول اجرا کردند، پلیس ترکیه به آنها حمله‌ور شد و تعدادی را بازداشت کرد. در هند زنانی که در اعتراض به منع ورود زنان یائسه به معابد، نسخه هندی سرود را اجرا کردند با ماشین‌های آب‌پاش پلیس مواجه شدند. «متجاوز تو هستی» تاکنون در بیش از ۵۰ کشور اجرا شده، به مبارزات زنان در لبنان و هند و ایران و … پیوند خورده، لایه‌های معنایی جدیدی پیدا کرده است.
متن شیلیایی این سرود صراحتا پلیس شیلی را نشانه می‌رود که مدعی حمایت و حفاظت از زنان است و هم‌زمان علیه زنان معترض و حاضر در تظاهرات، به خشونت جنسی متوسل می‌شود. چمباتمه‌زدن اجراگران در این پرفورمنس، اشاره به رفتار پلیس با زنان بازداشت‌شده دارد که آنها مجبور می‌کند برهنه شوند و زانو بزنند. اجراگران عموما لباس‌های ساختارشکنانه به تن می‌کنند تا علیه متهم‌انگاری بازماندگان خشونت جنسی بر مبنای پوشش، موضع بگیرند. چشم‌بندهای سیاه نیز نمادی است از شکنجه جنسی بازداشت‌شدگان در مرکز «La Venda Sexy» در دوران پینوشه و هم‌چنین و شلیک به چشمان معترضان در خلال اعتراضات ۲۰۱۹-۲۰۲۰  شیلی و جراحات چشمی گسترده افراد حاضر در تجمعات خیابانی.
این سرود که در ابتدا در اعتراض به خشونت دولتی و فرهنگ تجاوز نوشته شده بود، در دوران شورش‌های شیلی محبوبیت بیشتری پیدا کرد و بازنویسی. در اکتبر سال ۲۰۱۹، پلیس شیلی، خشونت جنسی را به‌طور گسترده برای سرکوب زنان معترض به کار گرفت. بنابراین خالقان سرود، آن را در واکنش به وضع موجود بازنویسی کردند و پلیس را مورد خطاب قرار دادند. موسسه ملی حقوق بشر گزارش داده که در بازه زمانی ۱۷ اکتبر ۲۰۱۹ تا ۱۳ مارس ۲۰۲۰، این سازمان به نمایندگی از 282 زن طرح شکایت کرده است. تمامی این زنان در دوران اعتراضات توسط پلیس و دیگر نیروهای دولتی، مورد شکنجه جنسی قرار گرفته بودند.
اجرای فارسی پرفورمنس «متجاوز تو هستی»، اولین بار توسط گروهی ناشناس به اسم شورزنان در مارس ۲۰۲۱ صورت گرفت و در خلال قیام ژینا توسط اعضای شبکه «فمینیست‌ها برای ژینا» در شهرهای مختلف گسترش پیدا کرد. نسخه فارسی سرود، هم‌راستا با متن اصلی، پلیس، قاضی، قانونگذار و نیروهای امنیتی و حکومت جمهوری اسلامی را عاملان خشونت جنسی علیه افراد معرفی می‌کند: «مردسالاری یه قاضیه، از وجود ما عاصیه، مجازات ما خشونته، همین خشونت عریان، مردسالاری یه قاضیه، از وجود ما عاصیه، مجازات ما خشونته، همین خشونت پنهان، زن‌کشیه، برا قاتل مصونیت قضاییه ،اسیدپاشیه، ازدواج اجباریه، تجاوزه، و این نه تقصیر من بود، نه لباسم ،نه جایی که بودم، و این نه تقصیر من بود، نه حجابم ،نه جایی که بودم، متجاوز تو بودی، متجاوز تو هستی، متجاوز پلیسان، متجاوز سپاهه، مجلسه، رهبره، حکومت ستمگر، متجاوز سرکوبگر.»

اجرا در اشتوتگارت آلمان

اجرا در لندن، انگلستان

اجرا در برلین، آلمان

اجرا در نیویورک، آمریکا

اجرا در سیاتل، آمریکای شمالی

اجرا در کالیفرنیا، آمریکای شمالی

اجرای پرفورمنس متجاوز تویی به مناسبت ۲۵ نوامبر

در نوامبر سال ۲۰۲۰، به مناسبت روز جهانی منع خشونت علیه زنان، اعضای شبکه «فمینیست‌ها برای ژینا» در شهرهای مختلف دنیا سرود و پرفورمنس «متجاوزی در مسیر تو» فمینیست‌های شیلی را اجرا کردند.